Zabezpieczenia antykorozyjne odlewów żeliwnych podczas transportu lotniczego – Case study
Każda firma transportująca komponenty wykonane z metalu, ryzykuje ogromnymi stratami w przypadku pojawienia się korozji na ich powierzchni. Dlatego większość klientów zgłaszających się do nas oczekuje, że stworzymy jak najlepsze zabezpieczenie antykorozyjne ich wyrobów na czas transportu.
Na co zwrócić uwagę przy projektowaniu optymalnego zabezpieczenia antykorozyjnego
Jednym z najbardziej wymagających metali do pakowania jest żeliwo, które bardzo szybko ulega korozji. Zmiany zachodzą w atmosferze niewiele powyżej 40% wilgotności względnej. Dlatego też wybór odpowiedniego zabezpieczenia antykorozyjnego dla elementów żeliwnych jest niezwykle trudnym zadaniem. Czynnikami które trzeba wziąć pod uwagę to:
- Rodzaj transportu – warunkuje to, na jakie warunki atmosferyczne będą narażone nasze komponenty. Najtrudniejszy jest transport morski – trwa najdłużej i panujące warunki (wysoka wilgotność, duża amplituda temperatur, zasolenie) najbardziej zagrażają bezpieczeństwu naszych wyrobów. Transport lotniczy i drogowy trwa zdecydowanie krócej, nie mniej jednak nadal w przypadku tego typu transportów odpowiednie zabezpieczenie antykorozyjne jest konieczne.
- Sezon – największym wyzwaniem w ochronie antykorozyjnej jest wilgotność. największą wilgotność notujemy jesienią i wiosną, dlatego w tych okresach powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na odpowiednie zabezpieczenie antykorozyjne naszych komponentów.
- Wartość transportu – inne zabezpieczenia antykorozyjne zastosujemy dla bardzo drogich urządzeń elektronicznych, które są transportowane drogą morską i mogą ulec awarii, niż elementom wykonanym ze stali lub aluminium, które są wysyłane jedynie do zaprzyjaźnionego zakładu obok.
- Preferowane zabezpieczenie antykorozyjne – na rynku istnieje bardzo wiele różnych rozwiązań, różniących się od siebie diametralnie. Wybór odpowiedniego zabezpieczenia powinien być uwarunkowany względami czysto praktycznymi. Być może zastosowanie preparatów antykorozyjnych nie będzie najlepszym wyborem, jeżeli klient docelowy będzie musiał części umyć przed zastosowaniem. Opakowania antykorozyjne VCI mogą nie zadziałać odpowiednio, jeżeli transportowane elementy będą zanieczyszczone w procesie produkcyjnym. Ochrona przed korozją z wykorzystaniem folii termokurczliwej może być problematyczna, jeżeli nie jesteśmy w stanie wydzielić odpowiedniego miejsca w naszym zakładzie, gdzie dział BHP pozwoli na używanie otwartego płomienia.
Case Study
W dzisiejszym artykule przedstawimy przykładowe zabezpieczenia antykorozyjne elementów z żeliwa w czasie transportu lotniczego, na przykładzie firmy produkcyjnej z branży automotive.
Założenia projektu
Projekt dotyczył wysyłki odlewów żeliwnych drogą lotniczą, w celu zatwierdzenia ich w procesie PPAP, czyli jakościowej weryfikacji części do produkcji seryjnej. Odpowiednio zaprojektowane zabezpieczenie antykorozyjne odgrywało więc kluczową rolę w uzyskaniu pozytywnej oceny.
Podstawowe cele, jakie wyznaczyliśmy sobie w tym projekcie były następujące:
- zidentyfikowanie wszystkich potencjalnych zagrożeń korozyjnych, jeszcze na etapie procesu produkcyjnego;
- Zabezpieczenie antykorozyjne zaprojektowane w taki sposób, aby wyeliminować wszystkie zagrożenia, które mogłyby doprowadzić do korozji. Dla klienta było bardzo ważne, aby detale żeliwne dotarły na PPAP w dobrej kondycji bez najmniejszych śladów korozji;
- zabezpieczenie odlewów żeliwnych w taki sposób, aby nie obijały się o siebie w trakcie transportu i nie dochodziło do uszkodzeń mechanicznych;
- przygotowanie wysyłki seryjnej nie tylko do bezpiecznego transportu drogą lotniczą, ale także do dłuższej wysyłki morskiej.
Identyfikacja zagrożeń procesowych
Każdy projekt rozpoczynamy od analizy procesu produkcyjnego. Staramy się wykluczyć wszystkie czynniki, które mogłyby spowodować korozję jeszcze przed zapakowaniem i zabezpieczeniem detalu. W toku prowadzonych testów i obserwacji wykryliśmy następujące zagrożenia:
- Zaobserwowaliśmy, że pracownicy mający kontakt z detalami pracują bez rękawiczek. Pot z dłoni pozostawiony na odlewie może mieć realny wpływ na postępowanie korozji i oddziaływać negatywnie na wdrożone zabezpieczenie antykorozyjne. Tym samym zarekomendowaliśmy pracę w rękawiczkach.
- Śrutowanie to jeden z procesów produkcyjnych, po którym powierzchnia metalu się nagrzewa. Jeżeli detal będzie narażony na dużą amplitudę temperatur, wilgoć nagromadzona w niższej temperaturze, zacznie kondensować i zabezpieczenie antykorozyjne może nie zadziałać. W przypadku użycia opakowań antykorozyjnych VCI, może to doprowadzić do zaburzenia działania lotnych inhibitorów korozji. Przeanalizowaliśmy proces i okazało się, że okres pomiędzy śrutowaniem a pakowaniem musi być odpowiednio krótki, by nie powodował ryzyka korozji.
- W wyniku obróbki na częściach osiada dość dużo pyłu węglowego. Warto wiedzieć, że może on powodować ogniska korozji. Unoszący się pył jest jednak powszechnym zjawiskiem we wszystkich odlewniach żeliwa, dlatego pozostawiliśmy ten czynnik ryzyka do dalszej obserwacji.
Zabezpieczenie antykorozyjne w postaci opakowań antykorozyjnych VCI
Na pierwszym etapie projektu ustaliliśmy, w jaki sposób spakowane są nasze wyroby. jest to bardzo ważne na tym etapie projektu, aby zabezpieczenie antykorozyjne brało pod uwagę sposób transportu komponentów i dopasowywało się do niego.
Detale zgodnie z projektem opakowania układane są w skrzyniach, sześć warstw po cztery odlewy. Części leżące na kolejnych warstwach powinny być od siebie odizolowane, w związku z czym zaproponowaliśmy dwa rozwiązania:
- Worek VCI Valeno, do tego przekładka kartonowa oraz przekładka z papieru antykorozyjnego VCI Abrigo 70g/m2. Przekładka papierowa jest wymagana, z uwagi na duże ryzyko korozji stykowej na detalach położonych bezpośrednio na surowym kartonie, który jest materiałem higroskopijnym.
- Worek VCI Valeno, do tego pianka poliuretanowa VCI Unico. Zdecydowaliśmy się zarekomendować to rozwiązanie, ponieważ pianka VCI pełni jednocześnie funkcję antykorozyjną i zabezpieczającą. Chroni detale przed przemieszczaniem się i uszkodzeniami mechanicznymi.
Klient przeanalizował obie koncepcje zabezpieczenia antykorozyjnego i zdecydował się na sposób pakowania w worki VCI Valeno oraz piankę poliuretanową VCI Unico.
Etapy procesu pakowania antykorozyjnego
Poniżej przedstawiamy zaprojektowane zabezpieczenie antykorozyjne w postaci kolejnych etapów, jakie klient wykonał w procesie pakowania. Takie zabezpieczenie jest wynikiem tej konkretnej sytuacji i wymagań postawionych w procesie inicjowana projektu. Przedstawiony sposób pakowania może, ale nie musi być odpowiedni dla Ciebie, dlatego przed wdrożeniem tego we własnej firmie skonsultuj się z jednym z naszych inżynierów odpowiedzialnych za procesy pakowania.
Pakowanie pierwszej warstwy elementów
W skrzyni umieszczamy worek VCI Valeno. Długość worka powinna być wystarczająca, by przykryć ostatnią warstwę detali i łatwo zamknąć całość opakowania od góry. Na spód worka w celach bezpieczeństwa należy położyć pierwszą warstwę pianki. Zapobiegnie to przemieszczaniu się detali w poziomie.
Pierwsza warstwa z ułożonymi odlewami. Pianka VCI Unico generuje na tyle duże tarcie, że detale zabezpieczone są zarówno w pionie, jak i w poziomie. Pianka poliuretanowa jest na tyle elastyczna, że elementy układane jeden na drugim nie będą się o siebie ocierać i uderzać.
Pakowanie kolejnych warstw elementów – ograniczenie ryzyko uszkodzeń mechanicznych
Kolejne warstwy przełożone warstwą pianki VCI Unico, zapewniającą dobrą izolację i skuteczność wybranego zabezpieczenia antykorozyjnego. Jeżeli ryzyko uszkodzenia detali byłoby mniejsze, warstwy pianki antykorozyjnej można zastąpić papierem antykorozyjnym VCI Abrigo. Materiał organiczny będzie stanowił mniejszą barierę na uszkodzenia mechaniczne, ale wprowadzi nam dodatkowy czynnik – papier jest dobrym pochłaniaczem wilgoci.
Odpowiednie zabezpieczenie opakowania antykorozyjnego przed warunkami atmosferycznymi
Zabezpieczenie antykorozyjne w postaci worka VCI należy dobrze zamknąć od góry i skleić taśmą pakową lub zgrzać, a następnie nałożyć wieko skrzyni. W ten sposób detale są prawidłowo przygotowane do transportu.
Czym zabezpieczyć żeliwo?
W czasie transportu każdy materiał jest narażony na działanie zmiennych temperatury przy przeładunkach. Paczki są przemieszczane z jednego magazynu do drugiego, co może prowadzić do skraplania się wewnątrz wilgoci. Z tego względu bardzo ważne okazują się informacje, czym zabezpieczyć żeliwo, by na czas przewozu było chronione. Na rynku znajdziesz jednak naprawdę wiele różnych sposobów. Nie wszystkie będą trafne, lecz niektóre z nich są warte uwagi. Wybór właściwego koniecznie uzależnij od kwestii praktycznych. Na pewno wykorzystanie preparatów antykorozyjnych okaże się zupełnie nietrafionym zabiegiem. Do wyboru masz jednak inne rozwiązania, które są odpowiedzią na to, jak zabezpieczyć żeliwo przed korozją. Są to między innymi opakowania antykorozyjne VCI, jak i pianka poliuretanowa VCI czy specjalna folia antykorozyjna VCI.
Jak widzisz, materiałów do zabezpieczenia jest dość sporo. Wiele osób decyduje się także na wykorzystanie pochłaniaczy wilgoci przy niewielkich przedmiotach, lecz nie należy ich łączyć z produktami VCI. Przy wyborze konkretnego wariantu ochrony należy jednak przemyśleć, co będzie transportowane, w jakich paczkach, w jakiej ilości, a także jak długo. Wszystkie te kwestie mają znaczenie w zakresie tego, jakie powinno być zabezpieczenie żeliwa przed korozją.
Jak zabezpieczyć żeliwo przed korozją?
Do wyboru masz kilka opcji, o których już wspomnieliśmy. Ich dopasowanie zależy tak naprawdę od Twoich preferencji oraz rodzaju produktu. Nie zawsze dobrym rozwiązaniem jest stosowanie wszystkich dostępnych rozwiązań, gdyż może to okazać się przesadą. Poza tym stosowanie materiałów ochronnych wiąże się także z pewnymi kosztami dodatkowymi. A zatem do przewozu niewielkich żeliwnych produktów możesz wykorzystać zwykły karton, wraz z kontenerowym pochłaniaczem wilgoci. Warunkiem będzie jednak oddzielenie saszetek od żeliwa, a także dopasowanie odpowiedniej ich wielkości.
Zabezpieczenie żeliwa przed korozją w przypadku już sporych przedmiotów należy odpowiednio przemyśleć. Najczęściej dzieli się paczki na kilka mniejszych, by odpowiednio zadbać o każdy transportowany komponent. Do tego jednak najlepiej sprawdzają się opakowania VCI, najlepiej pianka, którą na spokojnie możesz wyłożyć dno kartonu czy innego opakowania.
Dlaczego warto zabezpieczyć żeliwo?
Wiele osób zastanawia się, czy żeliwo rdzewieje podczas transportu, że wymaga aż takiego zabezpieczenia? Oczywiście odpowiedź jest dość jasna. Zdecydowanie nie wolno lekceważyć kwestii zabezpieczenia materiałów czy części z żeliwa na czas transportu, gdyż może Cię to narazić na poważne straty. Wszystko zależy od tego, jak duże wahania temperatur będą miały miejsce i jak duży wpływ czynników zewnętrznych zostanie wywarty na materiał. Gdy jednak w grę wchodzą poważne sumy pieniędzy oraz reputacja — nie warto oszczędzać i ryzykować. Być może na początku działanie wilgoci nie będzie aż tak widoczne, lecz z pewnością po wyciągnięciu produktów klient odczuje, że są mokre, a to moje już zdecydowanie doprowadzić do reklamacji. Zabezpieczenie antykorozyjne żeliwa jest więc tym, w przypadku czego nie należy iść na kompromis.
Jeśli masz wątpliwości, jak zabezpieczyć żeliwo przed korozją, koniecznie skorzystaj z profesjonalnego doradztwa u sprzedawcy opakowań VCI i innych ochronnych elementów. Doświadczona osoba z pewnością nakieruje Cię na właściwy krok, dzięki czemu nie narazisz się na straty finansowe lub inne niedogodności. Dzięki temu zbudujesz również pozytywny wizerunek swojej firmy.
Podsumowanie i wnioski
Odpowiednie zabezpieczenie antykorozyjne detali żeliwnych w transporcie lotniczym pozwala na wysyłkę bez ryzyka, że elementy ulegną korozji. Dla klienta oznacza to komfort pracy, który przekłada się na zaufanie i zadowolenie z dostawcy. Natomiast dla dostawcy oznacza to dobrą współpracę z klientem, utrzymanie renomy swoich produktów oraz brak kosztów reklamacji.
Jeżeli szukacie Państwo firmy, która pomoże w przygotowaniu zabezpieczeń antykorozyjnych dedykowanych do waszych potrzeb, zachęcamy do kontaktu z naszymi specjalistami poprzez stronę excor.pl lub drogą mailową excor@excor.pl.
Powiązane artykuły: